Upravit stránku

Montessori vzdělávací program

Vzdělávací program zpracovaný Dr. Marií Montessori vychází z poznání a respektování dítěte a jeho potřeb. Klíčovým pojmem metody je tzv. „připravené prostředí”, ve kterém si děti samostatně vybírají ze škály přitažlivých Montessori pomůcek a materiálů.

Principy Marie Montessori:

  • Princip věkové heterogenity –  optimální spojení tří věkových skupin. Mladší se učí od starších. Starší děti rády učí mladší a starají se o ně.
  • Princip svobody a samostatnosti –  svoboda je základem nezávislé individuality. Je také základem pro samostatnostt dítěte. Důležitá pro vývoj dítěte je svobodná volba činností a jednání.
  • Princip vedení –  pedagog je „služebníkem lidského ducha“. Je pomocníkem, organizátorem, podněcovatelem dětské volby a pozorovatelem.
  • Princip pohybu – zajišťuje postupné zdokonalování pohybů hrubé i jemné motoriky. Pohyb se využívá i k rozvoji myšlení, učení a zapamatování si.
  • Práce s chybou –  dělat chyby je přirozené. Je to dobrá pomůcka k poznání toho, jak dalece zvládáme určité věci. Materiál je koncipován tak, aby dítě na chybu přišlo samo. Tzv. kontrola chyb.
  • Princip sociální výchovy –  v heterogenních skupinách mají děti možnost spolupracovat a komunikovat. Učí se  trpělivosti a pomoci.
  • Princip normalizace – znamená návrat k normálu. Normalizované dítě je takové, které je psychicky zdravé a může se přiměřeně svým schopnostem rozvíjet. S tímto se pojí i sociální chování, dobrovolná disciplína a vůle.
  • Princip ticha a klidu – děti se učí prožívat ticho, které jm následně přináší stav větší radosti. V tichu se učí spojit se se svou vnitřní pravdou. Během cvičení ticha se zklidňuje nejen tělo, ale i duše. Tak může dítě nalézt rovnováhu nejen ve vnějším,           ale i ve vnitřním světě.

Mária Montessori rozlišuje tyto oblasti výchovy:  

  1. sebeobsluha – činnosti praktického života
  2. senzomotorika – činnosti na rozvoj smyslových vjemů
  3. jazyk
  4. matematika
  5. kosmická výchova = botanika, biologie, zeměpis, dějiny (tradice, zvyky) 
Třída Berušek má již nakoupenu část Montessori pomůcek a paní učitelky vyhotovují, tvoří jiné vhodné pomůcky pro  činnosti z praktického života, smyslové výchovy, matematiky, jazyka i kosmické výchovy. Prostředí třídy se bude dále upravovat, pro co největší samostatnost dětí. 

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti