Pomalu objevuji ten velký svět
Obsah školního vzdělávacího programu
(dále ŠVP) tvoří pět tematických bloků. Integrovaný blok je charakterizován záměry a tematickými celky (téma) se stručným tematickým obsahem a vzdělávacími cíli.
Tématické integrované bloky
Jsme rádi na světě
Ve zdravém těle zdravý duch
Příroda kolem nás
Svět kolem nás
Svátky a tradice v MŠ
Charakteristika a záměry integrovaných bloků
Jsme rádi na světě
Ve škole společně s dětmi vytváříme prostředí pohody pro prožívání pocitu souladu, harmonie, pozitivního naladění a bezpečí.
Podporujeme a rozvíjíme pozitivní a zdravé sebepojetí u každého dítěte. Vedeme děti k samostatnosti, smělosti ve společenském styku. Vedeme děti k citlivému prosociálnímu chování a posilujeme prosociální postoje např. rozvoj k sociální citlivosti, toleranci, respektu, přizpůsobivosti apod.
Na třídách společně s dětmi vytváříme pravidla chování a komunikace.
Při činnostech rozvíjíme intelektovou, tvořivou a komunikativní složku osobnosti u dětí. Seznamujeme děti s místem a prostředím ve kterém žijí, vedeme je k pozitivnímu vztahu k němu. Společně objevujeme a poznáváme prostřednictvím četby, prohlížením atlasů a map i jiná místa doma i ve světě. Seznamujeme děti s národy a odlišnými kulturami. Prostřednictvím vyprávění, prohlížením knih (atlasů), ale i samotnou integrací vrstevníků dětí do naší mateřské školy z národnostních a etnických menšin.
Podporujeme rozvoj fyzické a psychické zdatnosti u dětí. Připravujeme dostatek pohybových aktivit, vedeme děti ke zdravému životnímu stylu a utváření zdravých životních návyků (pozitivní vztah k pohybovým aktivitám a sportování, správné stravovací návyky, péči o své tělo a zdraví). Rozvíjíme u dětí přiměřené znalosti a postoje k ochraně zdraví a osobního bezpečí. Hovoříme s dětmi o lidském těle a jeho vývoji, a také jak si chránit zdraví, o prevenci úrazu a nemoci.
Připravujeme tělovýchovné činnosti pro podporu správného držení těla, pro zdokonalování chůze, běhu, skoku, lezení a házení. V pohybových hrách a sportování procvičujeme a rozvíjíme u dětí obratnost, rychlost, postřeh, ale také sebedůvěru u každého dítěte, schopnost spolupracovat s ostatními a učíme děti dodržovat dohodnutá pravidla. Při sportovních a pohybových aktivitách dbáme vždy na bezpečnost a zajišťujeme pedagogický dohled či oporu a dopomoc.
Při tělovýchovných činnostech a aktivitách respektujeme individuální schopnosti a možnosti každého dítěte. Rozvíjíme u dětí zdravé sebevědomí a hlavně radost z pohybu.
Příroda kolem nás
Pozorujeme s dětmi v průběhu roku proměny přírody vlivem střídání ročních období, určujeme typické znaky a barvy ročních dob. Pozorujeme a hovoříme o neměnném řádu přírody (růst a odpočinek rostlin a život zvířat a ptáků, koloběh vody aj. přírodní jevy). Záměrně a systematicky rozšiřujeme u dětí poznatky o biotopech naší krajiny za pomocí literárních a životních příběhů, prohlídkou atlasů, pozorováním přírody a pokusy. Rozvíjíme i elementární poznatky, dovednosti a postoje k ochraně přírody. Vedeme děti k péči o životní prostředí ve svém okolí např. péče o školní zahradu, postarat se o rostliny ve škole. Na školní zahradě máme záhonky pro pěstitelské práce. Společně sázíme nebo sejeme, pěstujeme a sklízíme zeleninu. Pro zkrášlení školní zahrady a pro potěšení vysazujeme na záhonky i okrasné květiny.
Zařazujeme praktické, tvůrčí, výtvarné činnosti, kde děti vytváří výrobky z přírodnin a jiných materiálů (novinový papír, látka, lýko aj.), při kterých děti rozvíjejí svou fantazii, tvořivost a zručnost. Po společném pozorování přírody kreslíme a malujeme různé přírodní motivy a náměty. Předkládáme dětem literární a hudební činnosti s přírodní tématikou, které podporují u dětí hlubší prožitek.
Děti v nejstarším ročníku navštěvují pravidelně Ekocentrum „Paleta“ v Pardubicích, kde si prohlubují znalosti o přírodě a rozvíjí dovednosti a postoje k péči o ni.
V červnu jezdíme s dětmi (z posledního ročníku) do školy v přírodě. Máme vždy zpracovaný program (pohádkovou formou) k praktickému poznávání přírody a drobných živočichů.
Svět kolem nás
V tomto integrovaném bloku děti objevují lidskou společnost a svět.
Četbou pohádek a povídek s dětským hrdinou, ale i vyprávěním příběhů rozvíjíme u dětí vnímání, myšlení, soustředěný poslech s porozuměním textu, fantazii a představivost. S pomocí společného vyprávění a četby dětských, literárních textů vedeme děti k pochopení a osobnostnímu přijetí etických norem a osvojování si správných životních hodnot (rozlišovat dobro x zlo, cnosti x neřesti apod.).
Pozorujeme na vycházkách život kolem nás, seznamujeme děti s pravidly dopravy, ale i s pravidly společnosti (např. chování v dopravním prostředku). Hovoříme s dětmi o významu a důležitosti PRAVIDEL pro lidskou společnost.
Seznamujeme děti s významem lidské práce (řemesla a profese). Vedeme děti k úctě k lidské práci a lidským výtvorům.
Seznamujeme děti s objevy naší civilizace, která přináší mnoho pozitivního k usnadnění života v současném světě (věci kolem nás).
Společně objevujeme krásy naší planety, děti získávají první poznatky o vesmíru, Zemi a společném životě na ni.
Jezdíme na výlety za poznáním např. lidové skanzeny, zoo, zámky, hrady, divadla a za krásami přírody. Navštěvujeme divadla, výstavy, vzdělávací pořady v Městské knihovně a výstavních síních v Pardubicích.
Svátky a tradice v MŠ
Společně poznáváme kulturu a lidové tradice společnosti, ve které žijeme. Seznamujeme děti s křesťanskými svátky a lidovými tradicemi.
Umožňujeme dětem prostřednictvím vyprávění, četby lidových, uměleckých textů poznávat společnost a kulturu, ve které vyrůstají.
Na společné oslavy a svátky si s dětmi zdobíme prostory školy, rozvíjíme tím u dětí estetické cítění (vkus).
Učíme děti normy, zásady společenského chování v netradičních, svátečních situacích. Přiměřeně věku vysvětlujeme dětem vznik a význam oslav, svátků s dodržováním lidových tradic. Povídáme si, jak dříve lidé žili, co lidé na jednotlivé svátky dělali (zvyky), a ukážeme si jaké zvyky, můžeme dodržovat i dnes.